Blåbiff

HITCHCOCK – gratistidning.com 2016-05-09

Blåbiff

När vi idag på tevenyheterna ser Aleppo och andra syriska städer i ruiner får vi – kanske utan att förstå det – en bild av hur många tyska städer såg ut efter andra världskriget.

Men ”förorten” Potsdam bombades först under krigets sista månad, varvid världens första och än idag världens största storfilmstudio gick oskadd ur kriget. På denna Studio Babelsberg gjorde den senare världsberömde regissören Alfred Hitchcock sina lärospån. ”Allt jag måste veta om hur man gör film har jag lärt mig på Babelsberg”, har han uttalat, säkert på tyska, för det lärde han sig grundligt under dessa år (då var det stumfilm som gällde, så skådespelarna kunde prata hotentottspråket om de ville, men med filmbesättningen gällde tyska). Hans första film gjorde han där 1924/25. Därför sitter också Hitchcocks porträtt uppsatt på en portalvägg inne på studioområdet.

Hans framgångar i tysk film drog brittiska ögon till sig, och han lockades till London. Därför befann han sig under det andra världskriget på den brittiska sidan, men när hans filmer längre fram gick upp i Tyskland, läste han själv in trailrarna för den tyska publiken på tyska.

Det var också i hemlandet som han gifte sig med sin regiassistent, Alma Reville, varefter han och hon blev ett radarpar för återstoden av ”hans” filmproduktion. Man borde således därefter kalla Hitchcocks filmer för ”deras” produktion, för hennes roll i skapandet av filmerna kan nog inte underskattas. Huruvida Alma hade samma bisarra humor som Alfred vet jag inte, men han sa i en intervju i min ungdom, att han gillade att spela folk spratt såsom till exempel att bjuda hem dem på middag och med karamellfärg göra hela måltiden knallblå…

Alltnog, Kiruna filmstudio har visat filmer av Hitchcockarna flera gånger, gärna under rubriken ”klassiker”, för en stor del av deras produktion kan faktiskt hänföras till den kategorin. Icke utan baktanke visade filmstudion i mars i år deras lågbudgetfilm Psycho från 1960, en film som slog ned som en bomb av olika skäl. Hur de gjorde denna film visas i en spelfilm från 2012, i vilken ett par av brittisk films mest vördnadsvärda skådespelare spelar paret Hitchcock: Alma i Helen Mirrens gestalt, Alfred i Anthony Hopkins. Under inspelningen av Psycho tillsatte de verkliga Hitchcockarna för den kvinnliga huvudrollen en uppburen skådespelerska, Janet Leigh, som i Psycho gick till himmelska höjder i en berömd duschscen. Hon spelas i ”filmen om filmen” av Scarlett Johansson. I Psychos manliga huvudroll satte de den helt okände Anthony Perkins (som därefter gick en stark karriär till mötes och tjugo år senare faktiskt fick spela samma roll igen i en uppföljare till Psycho, då tjugo år äldre som han ju i verkligheten också var). Denna roll spelas i ”filmen om filmen” av James d’Arcy.

Och vad heter då filmen om filmen? – Jo, Hitchcock. En inte helt oäven titel. Den visar filmstudion nu på torsdag på Folkets hus. Emellertid bör känsliga tittare varnas – inte för våldsamt innehåll utan för alltför mycket förhandsinformation – ty i filmen Hitchcock avslöjas så mycket om filmen Psycho, att de som senare vill se den inte lär bli så skrämda som de borde…

En idé i idet av Björn Forseth

Åter